Sidor

Mar 7, 2017

Sträck på er ladies!

Idag är internationella kvinnodagen och jag ska erkänna att jag är lite kluven. För mig har det aldrig varit viktigt om människorna i min närhet och som jag ser upp till, som är mina förebilder har varit män eller kvinnor. Ju äldre jag blir inser jag att det är lite ovanligt, men så har det alltid varit. Personligheten, hjärnan och hjärtat är det som är viktigt för mig, inte om de råkar vara män eller kvinnor.

Samtidigt så är jag fullt medveten om hur samhället ser ut idag och vilka ruttna föreställningar som faktiskt fortfarande finns där ute. Och ja, jag är också medveten om att vi har det väldigt, väldigt bra här i Sverige jämfört med många andra länder.

Därför är den 8 mars fortfarande en viktig dag. Det är en dag när vi alla borde stanna upp och tänka till, reflektera över vad vi kan göra för att göra samhället mer jämställt, lönerna lika för lika arbete och hur vi kan förhindra sexuella trakasserier och förtryck.

Jag har de senaste åren lärt känna en rad fantastiska kvinnor som inspirerar och motiverar mig. Några känner jag väl, andra beundrar jag lite på avstånd, men alla får de mig att tro på mänskligheten och framtiden.

Så ladies, den här dagen är er dag. 
Sträck på er och var stolta över dem ni är och de ni åstadkommer.



Mia Thuresson, jag önskar alla elever en lärare som dig. Kompetent, kreativ och engagerad med ett hjärta av guld. Du ser folk, engagerar dig och backar inte för en fajt om något är fel. Det är så stort och ovanligt i vårt konflikträdda samhälle. Dessutom, att man så här på gamla dar kan få en så fin vän är helt fantastiskt.

Marthina Elmqvist är en guiding star. Vi har sprungit på varandra i lite olika sammanhang de senaste åren och jag vill vara hon. Alltid glad, positiv, med tusen idéer och känsla för rätt och fel. Hon är en källa till inspiration och, måste jag erkänna, en stor bidragande orsak till att jag idag har slutat ”leka företag” och faktiskt vågat satsa – sen må det bära eller brista, men jag har faktiskt vågat.

Mamma, vad vore jag utan dig? Det är tack vare dig och pappa som vi fått en trygg, säker och fin uppväxt. En uppväxt som gjort oss till dem vi är idag. Som alltid trott på oss och fått oss att våga, och som funnits där när det inte gick så bra.


Ulrika, finaste lillasyster med en styrka som jag förundras över varje dag. Som trots livets fartgupp orkar kämpa för sig och sin familj. Vi är inte många, men ack så viktiga för varandra.

No comments:

Post a Comment