Sidor

Mar 7, 2017

De viktiga verktygen

Testläsare, lektör, urvalsläsare, bokbloggare.... kärt barn har många namn, eller i det här fallet kanske snarare yrkesroller, eller mer gammaldags titlar.

Vad du än väljer att kalla det jag gör på kvällarna så är två verktyg helt oumbärliga. Förutom själva boken eller manuset då naturligtvis. Och det är telefonen och tangentbordet. Känns det konstigt? Inte så väldigt faktiskt. Jag läser på telefonen, Nästan alltid kommer texten i digital form, som ebok, pdf, wordfil eller liknande. Jag använder den förträffliga appen Moon+Reader Pro, det finns en uppsjö av dem där ute, jag gillar den här. Kan både anteckna, markera och sätta bokmärken som sedan printas ut som anteckningar i ett worddokument när jag är klar.

När själva läsningen är över ska en text komponeras, det är då jag behöver tangentbordet, kopplat antingen till datorn eller till telefonen. För ja, det har jag upptäckt, det går alldeles lysande att koppla ett externt tangentbord via bluetooth till telefonen och sedan skriva i word, mailen eller direkt på bloggen. Fiffigt som tusan.

Idag använder jag allt mer telefonen och mindre och mindre tid läggs vid datorn. Min Samsung s6 är som en dator, bara med lite mindre skärm. Det är bara när jag jobbar med större dokument, eboksproduktion i indesign, amazon och liknande som jag använder datorn. Annars regerar telefonen.


Tangentbord och telefon, vad mer behöver man egentligen?

No comments:

Post a Comment